Før Rejsen

Her har vi lavet en samlet liste over information der kan være nyttig inden du skal afsted på din ferie.

Bagage

Bagage og ekstra vægt

Vær opmærksom på at indchecket bagage i følge internationelle regler ikke må veje mere end 32kg. pr. kuffert, uanset om du vælger at betale for overvægten eller at dele kuffert med en medrejsende.

Hvis du har behov for ekstra bagage på grund af dit handicap, kan du gratis, få ekstra bagage med. Kontakt os i god tid før afrejse, og oplys hvad kufferten indeholder og vægt og mål, så sørger vi for at få din ekstra bagage godkendt. Dog kan der tilkomme et gebyr på transferen. De fleste minibusser og liftbusser fastsætter deres pris ud fra, at hver person max. medbringer en stk. kuffert.

Bagagemærker

Hvis du ønsker bagagemærker er der i dag opsat standere i alle lufthavne, hvor du gratis kan tage de bagagemærker du har behov for. Vi anbefaler dog at du altid har bagagemærke på din kuffert – enten et fast ophængt mærke, eller et papirs engangsmærke, du kan få i lufthavnen.

Booking

Bestilling og betaling

Bestilling af en rejse kan ske på mail:

Kontakt os på mail info@christravel.dk

Hvornår modtager jeg mine billetter

Vi fremsender billetter til dig ca. 2-4 ugerfør afrejse. Det kan dog varierer afhængig af hvilke flyselskab du skal rejse med, og hvornår vi modtager flybilletterne fra flyselskabet.

Hvordan afbestiller du

Ønsker du at afbestille din rejse, bedes du hurtigst muligt kontakte ChrisTravel.

Skriv til os på mail info@christravel.dk.

Forsikring

Forsikringer

 

Vi anbefaler altid vores kunder at de har tegnet afbestilling- og ferieforsikring inden afrejse. Der er mange forskellige forsikringsselskaber der tilbyder disse forsikringer og mange er dækket i forvejen qua deres indboforsikring. Husk at kontakt dit forsikringsselskab inden afrejse.

Det gule sundhedskort

(Tidligere det gule sygesikringskort – Kortet dækkede tidligere hjemtransport. (Det bør altid suppleres med en af de nævnte selvstændige forsikringer for at opnå tilstrækkelig forsikringsdækning).

 

Forsikring af din kørestol eller andet særligt udstyr

Forsikring af din kørstol eller andet særlig udstyr:
Måske repræsenterer din kørestol en stor værdi, og du ønsker at forsikre den under rejsen. Så skal du have en særlig forsikring, og du skal derfor kontakte dit eget forsikringsselskab i god tid, og få tegnet den rette forsikring. Flyselskaberne erstatter kun beløb op til ca. 1000 euro.

Kronisk sygdom og din alder

Hvis du lider af en kronisk sygdom, der kunne kræve behandling under rejsen gælder særlige regler. Din helbredstilstand kan betyde, at du ikke er dækket i forhold til den kroniske lidelse. Tal med dit forsikringsselskab om det inden afrejse.

Forhåndsgodkendelse

Hvis du lider af en behandlingskrævende sygdom, kan det være nødvendigt at søge forhåndsgodkendelse.

Har du inden for de sidste ca. 3 måneder været indlagt på hospital, søgt læge på grund af akut sygdom, fået ny eller ændret i tidligere ordineret medicin eller afventer yderligere behandling eller operation, skal du indsende et helbredsskema. Tal med dit forsikringsselskab om det inden afrejse.

Konkursforsikring

Når du køber en pakkerejse hos ChrisTravel er din rejse konkursforsikret. ChrisTravel er medlem af Rejsegarantifonden, medlem 2167.

I flyveren

Hvornår skal jeg møde op i lufthavnen

Du skal som hovedregel møde op i lufthavnen 2 timer før flyafgang. Læs eventuelt præcis tidspunkt på din flybillet.

Hvis der er booket handicapassistance til dig, er det ekstra vigtig at komme i god tid.

Hvor kommer jeg til at sidde i flyveren

For at være flypassager skal man kunne sidde fastspændt i et 45 cm bredt flysæde. Personer med handicap og deres ledsagere placeres sædvanligvis på række 3 og bagud, da de første rækker er reserveret til familier med spædbørn. Hvis en person skal bæres til sædet, placeres vedkommende inderst på rækken. Den rejsende med handicap kommer først ind og sidst ud af flyet, så ekstra ventetid kan forekomme. Hvor du skal sidde er flyselskabets ansvar og afgørelse. ChrisTravel fremsætter ønsker og har dialog med de enkelte flyselskaber inden afrejse, og mange af disse ønsker imødegås, men ved selve boardingen/placeringen er det 100 % flyselskabets afgørelse, hvor du kommer til at sidde.

Tilkøb af ekstra benplads i flyveren

Når man har behov for handicapassistance i lufthavnen, kan man sjældent booke flysæder med ekstra benplads. Generelt kan man ikke booke sit sæde på forhånd, når man rejser med handicapassistance. Det er med baggrund i sikkerhedskrav, og at flyselskabet 100% afgør hvor en person (der har behov for handicapassistance) skal sidde i flyveren.

Det er vigtigt at man ikke kommer til at sidde, så man sidder i vejen, hvis f.eks. en flyver skal rømmes hurtigt. Personer med begrænset mobilitet kan f.eks. ikke sidde ved nødudgange og andre lign. sæder.

Dog kan vi nogle gang være heldige at få lov at booke et sæde. Men det er helt op til flyselskabet, og flytype har selvfølgelig også en betydning. Derudover har hvert enkelt flyselskab egne sæde bookings regler, og hvor nogle flyselskaber tilbyder sæde booking op til 365 dage før afrejse, tilbyder andre booking tidligst 60 dage før flyafgang. Vi noterer gerne dit ønske om særlig sæde ønske, og vil forsøge at booke det, men dine ønsker kan ikke garanteres.

Mad om bord på flyveren

Det er meget forskellige om der kan forudbestilles mad om bord flyveren. I skrivende stund er det muligt at forudbestille hos følgende flyselskaber: Apollorejser, Startour, LaSanta, Bravotour, Folkeferie, Falke Lauritsen, AirBerlin, Fritidsresor, Ving, Aarhus Charter og Spies. Hvorimod der ikke kan forudbestilles hos SAS, Condor, Ryanair, Vueling, EasyJet og Norwegian, men som oftest kan der købes lette måltider om bord.
Hvis der forudbestilles mad om bord på flyveren, kan der kun tilkøbes tur og retur (ikke kun én af flyvningerne), og der kan vælges mellem almindelig mad, vegetar og/eller allergi venlig.

Afvisning af passager

I overensstemmelse med gældende sikkerhedsregler kan flyselskabet nægte transport af passagerer, som f.eks. er påvirket af alkohol eller narkotika. Hvis flyselskabets sikkerhedsbestemmelser og instruktioner, som gives af flyselskabets personale, ikke følges, kan passagerer også nægtes transport. I tilfælde af trusler, vold eller andre hændelser, som medfører ekstra omkostninger, står den ansvarlige passager for omkostningen, og politianmeldelse kan forekomme.

Lider man af en kendt sygdom (f.eks. lunge- eller hjertesygdomme), som kan medføre specielle behov under flyvningen, er det ens eget ansvar at sørge for en erklæring fra speciallæge samt eget forsikringsselskab, som dokumenterer, man er egnet til at deltage på flyvningen. Dette skal vi have indsendt til flyselskabet i meget god tid før afrejse. De vil herefter tage stilling til, om vil godkende flyrejsen. Flyselskaberne kan kræve, man selv medbringer ekstra ilt, hvis man har behov herfor. Flykaptajnen kan til enhver tid afvise passagerer, hvis det skønnes, der vil kunne opstå helbredsmæssige eller sikkerhedsmæssige problemer i forbindelse med flyvningen.

Kørestol

Generelt

En kørestol må ikke tages med ind i flyets kabine. Den skal checkes ind sammen med den øvrige bagage (manuelle stole) eller afleveres som ”stor bagage” (manuelle stole, som ikke kan klappes sammen og el-stole), og den udleveres igen sammen med den øvrige bagage.

Er din stol manuel og sammenklappelig, må den normalt benyttes helt ud til flyets afgangsgate, hvor den klappes sammen og sættes i lastrummet. En stol med fast ramme og en el-stol afleveret som ”stor bagage”. I lufthavnene er der tænkt på personer med nedsat hørelse eller syn. Monitorer og informationstavler er opsat i ankomst- og afgangshaller.

Personalet i informationsdisken hjælper gerne, hvis du har problemer med at læse teksterne.

Har du mere end een kørestol med på rejsen

De fleste flyselskaber tillader at du kan tage en ekstra kørestol med på din rejse, men enkelte flyselskaber opkræver et gebyr for den 2. kørestol, og nogle transfer firma opkræver også et gebyr, da bussen skal have plads til den ekstra kørestol.

Oplysninger om din kørestol

Vi skal oplyse flyselskabet om, at stolen skal med. Det er som regel ikke nødvendigt, at vi oplyser mål og vægt på stolen til det flyselskab, vi har lavet aftale med, hvis stolen er en manuel sammenklappelig kørestol.

Hvis det derimod er en kørestol med fast ramme eller en elektrisk stol, skal vi have disse mål og vægt. Sådanne stole kræver altid særlig tilladelse fra flyselskabet. En elektrisk stol skal have tørbatteri. En stol med vådbatteri kan medbringes, men skal have batteriet afmonteret, såfremt det ikke kan garanteres, at kørestolen med batteri bliver lastet og stuvet i en oprejst position. Batteriet skal dernæst pakkes i en særlig godkendt kasse.

Det er målene på indgangen til flyets lastrum, der bestemmer stolens (og øvrig bagages) omfang og størrelse. Maksimal vægt på en elektrisk kørestol er oftest 150 kg. Bemærk venligst at det er op til flyselskabet at beslutte, om en kørestol må komme med.

Kørestolsbrugere og gangbesværede

Hvad du bør huske, hvis du bruger kørestol eller er gangbesværet og har brug for hjælp på din rejse

Vi har forsøgt at opremse en række punkter – som dog kun skal bruges som en rettesnor.

Du skal oplyse, at du bruger kørestol ved bestilling af rejsen
Du vil blive spurgt om omfanget af dit handicap, så flyselskabet kan sørge for den nødvendige assistance ved afrejse og ankomst. Du kan få hjælp, og det er gratis at medbringe nødvendige hjælpemidler (i et vist omgang).

Det er desuden nødvendigt, at du på forhånd oplyser, om du medbringer en manuel sammenklappelig kørestol, eller en manuel med fast ramme, eller om det er en elektrisk kørestol, som skal med på ferien. Er kørestolen elektrisk, så beder vi dig endvidere opgive højde, dybde, bredde og vægt på stolen. Det er vigtigt, at stolen har et tørbatteri – har kørestolen et vådbatteri, vil den blive afvist. Vi skal også bruge mål og vægt på den manuelle kørestol hvis den er med fast ramme (ikke kan slås sammen).

Alle oplysninger videreformidler vi til det pågældende flyselskab, og vi får en bekræftelse på, at tingene er i orden.

Ved afrejsen

Mød op i god tid. Kørestolsbrugere kommer sædvanligvis først ind i flyet.
Manuelle kørestole tjekkes ind sammen med den øvrige bagage.
En elektrisk kørestol afleveres som ”stor bagage” og brugeren overføres til lufthavnens transportstol.

Vi ved af erfaring, at en flyrejse kan være hård ved kørestolen. Derfor er det klogt at afmontere alt, som kan gå i stykker eller forsvinde. Tag løsedele fx puden – med i den personlige håndbagage og ind i kabinen.

Der findes tasker der er lavet specielt til transport af kørestole på rejser. Du kan læse om disse tasker her på hjemmesiden, eller få yderligere information ved at kontakte ChrisTravel.

Husk at medbringe lader og eventuel ekstra nøgle til den elektriske kørestol! Fastgør laderen til stolen.

Andre Forhold

Gravide

Gravide skal altid medbringe vandrejournal. Som udgangspunkt må gravide ikke være passagerer i et fly, når de er i 8. måned. Reglerne kan dog variere fra flyselskab til flyselskab.

Har du behov for sygeplejeske hjælp

Hvis du har behov for sygeplejeske hjælp, kan det bookes inden afrejse. Vi anbefaler dog at denne assistance bookes i rigtig god tid, så vi kan være sikre på at der er ledige tider i sygeplejerskernes arbejdsskema. ChrisTravel formidler og booker sygeplejeske hjælp til dig. For at kunne bestille den rettet hjælp til dig, og så sygeplejersken ved, hvad du har behov for, skal vi vide følgende:

  • Din alder og vægt
  • En kort beskrivelse af hvad, sygeplejersken skal hjælpe dig med
  • Sygdom/diagnose
  • Tidspunkter/datoer – hvor du ønsker at få besøg af sygeplejersken
  • Varighed for hvert besøg (½ time, 1 time, eller?)

Du betaler selv direkte til sygeplejersken. Der betales pr. time, og der kan tilkommer et kørselsgebyr. Timeprisen er typisk 250-300,- kr. Kontakt os for specifik pris, hvis du ønsker sygeplejeske hjælp på din ferie.

Hjælpemidler på hotellet

Du kan leje hjælpemidler på alle vores hoteller, resort og lejligheder. Vi har kontakt til leverandører på rejsemålet, og hjælpemidlerne skal bestilles inden afrejse gennem ChrisTravel.

Leje af handicapindrettet bil (lift bil)

Det er muligt at leje en handicapindrettet bil på følgende destinationer:

Kontakt os for nærmere information, og booking.

Det er muligt at låne en handicapindrettet bil GRATIS – på følgende destination:

Medicin med på rejsen

Medicin fremstillet som væske, gelé eller lignende flydende form er undtaget fra reglerne for væsker i flyhåndbagage. Det vil sige at, du gerne må tage flydende medicin med i en større mængde end 1 deciliter pr. beholder. Du er heller ikke begrænset til, at beholderne med medicin skal kunne være i en gennemsigtig pose med et rumfang på højst 1 liter.
Til gengæld skal du være forberedt på, at personalet i sikkerhedskontrollen kan forlange bevis på varens ægtehed. Du skal kunne bevise, at det rent faktisk er medicin, du har med.
Er din medicin til daglig- og/eller akut brug, anbefaler vi at du tager medicinen i din håndbagage, så kan du bruge den, selvom din bagage måtte blive forsinket. Hæld ikke din medicin om i andre beholdere, fx for at spare plads eller vægt i håndbagagen. For medicin der indeholder euforiserende stoffer, gælder særlige regler, og vi anbefaler at du medbringer et ”pillepas” for sådanne lægemidler.

Medicinpas

Visse typer medicin kræver medicinpas. Som en tommelfingerregel skal medicin med advarselstrekant på etiketten registreres inden afrejse. Spørg lægen eller på apoteket.

Personlig assistance

Er du gang- eller bevægelseshæmmet, og har du fx brug for at komme på toilettet under flyveturen, så må du ikke regne med hjælp fra kabinepersonalet. Du skal kunne klare dig selv eller have en hjælper med til at assistere dig.

Rejsegarantifonden

Når du køber en pakkerejse hos ChrisTravel er din rejse konkursforsikret.

ChrisTravel er medlem af Rejsegarantifonden, medlem 2167.

Vederlagsfri fysioterapi

Hvis du er berettiget til vederlagsfri fysioterapi i Danmark, så kan du også modtage vederlagsfri fysioterapi i et andet EU/EØS-land. Det er en forudsætning, at du har en henvisning fra din læge til fysioterapi.

Der ydes generelt tilskud til behandling hos fysioterapeut i et andet EU/EØS-land efter de samme regler og takster, som hvis behandlingen var modtaget i Danmark.

Husk at kontakt din fysioterapeut eller kommune inden afrejse, og få oplyst hvordan du skal forholde dig, og hvilke takster og regler der gælder.

Persondata loven:

Her kan du læse mere om vores politik omkring persondata loven: Persondata dokument christravel 2020 2020

 

Andre Forhold

Gravide

Gravide skal altid medbringe vandrejournal. Som udgangspunkt må gravide ikke være passagerer i et fly, når de er i 8. måned. Reglerne kan dog variere fra flyselskab til flyselskab.

Har du behov for sygeplejeske hjælp

Hvis du har behov for sygeplejeske hjælp, kan det bookes inden afrejse. Vi anbefaler dog at denne assistance bookes i rigtig god tid, så vi kan være sikre på at der er ledige tider i sygeplejerskernes arbejdsskema. ChrisTravel formidler og booker sygeplejeske hjælp til dig. For at kunne bestille den rettet hjælp til dig, og så sygeplejersken ved, hvad du har behov for, skal vi vide følgende:

  • Din alder og vægt
  • En kort beskrivelse af hvad, sygeplejersken skal hjælpe dig med
  • Sygdom/diagnose
  • Tidspunkter/datoer – hvor du ønsker at få besøg af sygeplejersken
  • Varighed for hvert besøg (½ time, 1 time, eller?)

Du betaler selv direkte til sygeplejersken. Der betales pr. time, og der kan tilkommer et kørselsgebyr. Timeprisen er typisk 250-300,- kr. Kontakt os for specifik pris, hvis du ønsker sygeplejeske hjælp på din ferie.

Hjælpemidler på hotellet

Du kan leje hjælpemidler på alle vores hoteller, resort og lejligheder. Vi har kontakt til leverandører på rejsemålet, og hjælpemidlerne skal bestilles inden afrejse gennem ChrisTravel.

Leje af handicapindrettet bil (lift bil)

Det er muligt at leje en handicapindrettet bil på følgende destinationer:

Kontakt os for nærmere information, og booking.

Det er muligt at låne en handicapindrettet bil GRATIS – på følgende destination:

Medicin med på rejsen

Medicin fremstillet som væske, gelé eller lignende flydende form er undtaget fra reglerne for væsker i flyhåndbagage. Det vil sige at, du gerne må tage flydende medicin med i en større mængde end 1 deciliter pr. beholder. Du er heller ikke begrænset til, at beholderne med medicin skal kunne være i en gennemsigtig pose med et rumfang på højst 1 liter.
Til gengæld skal du være forberedt på, at personalet i sikkerhedskontrollen kan forlange bevis på varens ægtehed. Du skal kunne bevise, at det rent faktisk er medicin, du har med.
Er din medicin til daglig- og/eller akut brug, anbefaler vi at du tager medicinen i din håndbagage, så kan du bruge den, selvom din bagage måtte blive forsinket. Hæld ikke din medicin om i andre beholdere, fx for at spare plads eller vægt i håndbagagen. For medicin der indeholder euforiserende stoffer, gælder særlige regler, og vi anbefaler at du medbringer et ”pillepas” for sådanne lægemidler.

Medicinpas

Visse typer medicin kræver medicinpas. Som en tommelfingerregel skal medicin med advarselstrekant på etiketten registreres inden afrejse. Spørg lægen eller på apoteket.

Personlig assistance

Er du gang- eller bevægelseshæmmet, og har du fx brug for at komme på toilettet under flyveturen, så må du ikke regne med hjælp fra kabinepersonalet. Du skal kunne klare dig selv eller have en hjælper med til at assistere dig.

Rejsegarantifonden

Når du køber en pakkerejse hos ChrisTravel er din rejse konkursforsikret.

ChrisTravel er medlem af Rejsegarantifonden, medlem 2167.

Vederlagsfri fysioterapi

Hvis du er berettiget til vederlagsfri fysioterapi i Danmark, så kan du også modtage vederlagsfri fysioterapi i et andet EU/EØS-land. Det er en forudsætning, at du har en henvisning fra din læge til fysioterapi.

Der ydes generelt tilskud til behandling hos fysioterapeut i et andet EU/EØS-land efter de samme regler og takster, som hvis behandlingen var modtaget i Danmark.

Husk at kontakt din fysioterapeut eller kommune inden afrejse, og få oplyst hvordan du skal forholde dig, og hvilke takster og regler der gælder.

Persondata loven:

Her kan du læse mere om vores politik omkring persondata loven: Persondata dokument christravel 2020 2020

 

Pas og visum

Det er på eget ansvar, at pas, visum, udrejse- og vaccinationspapirer er i gyldig stand. Det er derfor vigtigt, at du inden afrejsen kontrollerer, hvilke regler der gælder for netop dit rejsemål. Indgår der mellemlanding eller transit i rejsen, skal du være opmærksom på, at der kan gælde særlige visumregler for det pågældende land, som du mellemlander eller har transit i.
Du finder altid opdateret information på Udenrigsministeriets hjemmeside.

Husk at passet også skal være gyldigt, selvom rejsen går til et land, der er med i Schengenaftalen. Et pas, som udløber under rejsen, er ugyldigt. Det kræves desuden i nogle lande, at passet ved indrejsen er gyldigt i 6 måneder efter hjemrejsen. Vi anbefaler, at du har gyldig legitimation på dig under opholdet på rejsemålet. Bemærk også de pasregler, der indebærer, at børn skal have eget pas. Dansk fremmedpas betragtes ikke som et almindeligt pas, og indehavere af dansk fremmedpas skal derfor kontakte rejsemålets ambassade for eventuelle særlige visumbestemmelser. Vær også opmærksom på, der kan være visumpligt for gæster uden dansk pas. Desuden kræves der i Frankrig visum for gæster, som ikke er i besiddelse af pas fra et EU-land. For udenlandske statsborgere gælder ofte særlige regler; kontakt landets ambassade for mere information.

Ambassaders og konsulaters åbningstider, adresser, telefonnumre o.lign. kan ses på Borger.dk.

Persondata loven:

Her kan du læse mere om vores politik omkring persondata loven: Persondata dokument christravel 2020 2020